Kategórie

Úvod > Svet kníh > Recenzia knihy - Letňany letecké

Recenzia knihy - Letňany letecké

Recenzia knihy - Letňany letecké

Zejména mezi starší generací sportovních pilotů se dobře vědělo, že známý pilot Bohumil Rosička připravuje publikaci o historii letňanského létání.

Chodil často s rukopisem a s pamětníky ladil detaily jednotlivých historických událostí. Na počátku srpna 2018 se zdálo, že je vše připraveno a kniha by mohla být zrealizována. Osud událostí však byl jiný. Přišla sobota 11. srpna a Bohumil Rosička tragicky zahynul při předvádění oblíbené Bety Minor. Postupem času se podařilo z pozůstalosti poskládat pod-klady a za velkého přispění Jaroslava Zvěřiny a Petra Kolmanna publikaci připravit do tisku u chebského vydavatelství Svět křídel. Všichni se toho zhostili odpovědně a výsledkem je kniha, která byla slavnostně pokřtěna 18. září legendárním sportovním pilo-tem Milošem Vencovským v letňanském hangáru.

Obsah knihy o rozsahu 240 stran je rozdělen do třech bloků. Ten první, nejkratší, velice stručně popisuje historii obce Letňany a dále se již autor zaměřil pouze na Letňany letecké. Nejprve popisem letišť, na který navazuje podrobnější soupis jednotlivých podniků a institucí působících na letňanském letišti. Text vždy doplňuje řada fotografií a dobových dokumentů spojených s uváděným subjektem. V kapitole o Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu jsou pěkně popsány i jeho létající laboratoře.

Bylo to autorovo oblíbené téma, protože určitý čas působil také v pozici ředitele letové zkušebny VZLÚ. V té době velmi pěkně historické zkušebny také popsal na stránkách L+K. Při pročítání jednotlivých kapitol si člověk dobře uvědomuje autorova slova, že: „Malý kousek Československa mezi obcemi Letňany, Kbely a Čakovice se záhy po vzniku Československa stal magickým místem bouřlivého rozvoje našeho aviatismu.“ Dnes však s trochou nostalgie můžeme na ty doby jen vzpomínat.

Necelé dvě třetiny obsahu knihy tvoří sportovní létání v Letňanech. To začalo již před válkou, kdy tam působil Aeroklub vysokoškolského sportu. Dále jsou popsány následné organizace zastřešující tamější sportovní létání až do poloviny sedmdesátých let. Největší pozornost je věnována svazarmovské éře přibližně od počátku šedesátých let do konce popisovaného období, kdy tam autor aktivně létal. Proto se nelze divit, že je zmíněno i nemálo historek, z nichž mnohé by se dnes již nedaly z důvodů různých předpisů ani zažít. Ale nejsou to klasické „vzpomínky starých zbrojnošů“, vše je doplněno fakty a mnohdy i fotografiemi.

Autor také zmiňuje všechny letňanské náčelníky s jejich stručnými profesními životopisy a velkou raritou jsou otisky rozličných podob razítek letňanského aeroklubu v létech 1948 až 1975. Popsána jsou jednotlivá motorová a bezmotorová letadla, která v aeroklubu sloužila, což je také většinou dokumentováno i fotografií.

V letňanském aeroklubu se v létech 1963 až 1974 létalo i s vrtulníky. Této, doposud často opomíjené kapitole je věno-váno poměrně dost prostoru. Protože byl autor také jedním z pilotů vrtulníků, nepřekvapí, že faktografický popis je opět doplněn i řadou příhod z provozu.

Publikace popisující historii létání v určitém regionu jsou vždy cenným dílkem do mozaiky dějin našeho letectví a kniha Letňany letecké toho v tomto směru přináší opravdu hodně.

Kniha Letňany letecké  / Autor: Bohumil Rosička

Text recenzie: JIŘÍ BAHULA