Kategórie

Úvod > Svet kníh > Recenzia knihy - Křídla nad městem

Recenzia knihy - Křídla nad městem

Recenzia knihy - Křídla nad městem

Nakladatelství Svět křídel vydalo letos těsně před vypuknutím koronavirové krize zhruba čtyřsetstránkovou knihu pojednávající o téměř stoleté historii sportovního létání v Olomouci.

Publikaci nenapsal letec, ale amatérský historik, kterému pomáhal nestor olomouckého létání Miloslav Přikryl a mnozí další pamětníci. Autor hned v úvodu poctivě přiznává, že největší potíže mu způsobilo získávání dokumentů, nikoliv předválečných, ale paradoxně poválečných.

Úvodní dvě stručné kapitoly Ivo Hanák věnoval počátku vzduchoplavectví u nás a první letadlům v Olomouci. Poté již následuje historie aeroklubového létání v hanácké metropoli před druhou světovou válkou a po ní. Zatímco ta předválečná je řazena chronologicky a působí uspořádaným dojmem, po-válečná je o poznání chaotičtější. To je zřejmě způsobeno absencí aeroklubových dokumentů, kterou autor zmiňuje hned v úvodu.

Po zpracování historie motorového létání se věnuje historii vírníků, létání na rogalech, paraglidingu, ultralehkým letounům, plachtařům a motorovým větroňům na Olomoucku. Nezapomněl ani na letecké modeláře a parašutisty. Plasticky se mu tak podařilo vylíčit historii všech odborností, přičemž nevynechal ani některé tragické havárie členů olomouckého aeroklubu. Velkou část textu věnoval akrobatickému létání, ať už se jednalo o skupiny létající na strojích C-104, C-105, C-205, C-11 nebo ženskou skupinu s letouny C-105.

Začátek šedesátých let znamenal úbytek financí pro aerokluby Svazarmu, a tím i útlum akrobatického létání. Vše umocnila sovětská okupace v roce 1968 s následným ukončením aeroklubového provozu na letišti v Neředíně v roce 1972 a přesunem do Vyškova. Přesto při čtení jednotlivých částí čtenář žas-ne, kolik osobností akrobatického světa olomoučtí vychovali. Celý text průběžně doplňují seznamy příslušníků Hanáckého aeroklubu Olomouc.

Kniha je doplněna velkým množstvím dnes již historických fotografií. Nevíme, zda to bylo dáno kvalitou fotografií, záměrem autora nebo prací nakladatele, ale zařadit snímky ve formátu přibližně 6x4 cm po osmi na stránku nám nepřijde šťastným řešením. Pochopit by se to jistě dalo u akrobatických skupin v letu, kdy fotografie povětšinou nesnesou větší zvětšení, ale u záběrů skupin osob již méně.

Kdo z žijících pamětníků či jejich příbuzných se na takové fotografii pozná? Nestálo by spíše za úvahu dát méně fotografií nebo naopak přidat několik stran? Některé chyby padají i na vrub autora, jako například na straně 173 uváděný Piper Cub poznávací značky OK-BKG je ve skutečnosti Praga E 114. Chybná interpretace je hned na následujícím snímku: v popisce je zmíněn Piper Cub OK-ZGA, ale na fotografii je OK-YGA. Na straně 179 je v textu napsáno, že se pro řízení letového provozu používal sanitní vůz Fenomén, což je podle fotografií o něco výše německý automobil Phänomen Granit 27. Obdobně je tomu na straně 310, kde je na snímku německý větroň Göppingen Gö 4, ale popiska přináší zkomolený název Gö-4 Goevier.

V přehledech na stranách 211 až 226 je někdy špatná interpretace poznávacích značek, což je ale způsobeno čerpáním nepřesných údajů ze zápisníků letů. Přesto lze knihu doporučit všem zájemcům o historii aeroklubového létání.

Kniha Křídla nad městem / autor: Ivo Hanák

AUTOR TEXTU: JAROSLAV MATOULEK

Plná (Desktop) verzia