Kategórie

Úvod > Svet kníh > Recenzia knihy - Válečná odysea

Recenzia knihy - Válečná odysea

Recenzia knihy - Válečná odysea

V posledních téměř třiceti létech vyšel nespočet knih o československých pilotech působících za druhé světové války v řadách britského Královského letectva. Životní příběhy byly popsány z různých pohledů, až by to svádělo k domněnce, že nikdo další nemůže s něčím novým přijít. Podobný názor všem lehce vyvrátí nová kniha nazvaná Válečná odysea. Rozsah i formát přibližně B5 (235 x 165 mm) nedávají tušit, že uvnitř se skrývá něco objevného, ale obálka s nádhernou kresbou Piotra Forkasiewicze, který mimo jiné pro firmu Eduard vytváří kresby na krabičky jejích plastikových modelů, přímo vybízí k nahlédnutí.

Jen co knihu otevřeme, máme před sebou 124 stran hezky čtivého textu. Jeho kouzlo spočívá především v tom, že jde o autentické vzpomínky známého dopravního pilota Jana Šerhanta  (6. května 1907 - 13. února 1983), předválečného šéfpilota leteckého oddělení firmy Baťa.

Hlavní část vzpomínek začíná v období téměř přesně před osmdesáti léty, kdy Jan Šerhant odletěl několik dnů před německou okupací z Československa na palubě Baťova letounu Lockheed Electra, a následně je členěna po jednotlivých válečných létech. Vedle vzpomínek na vlastní činnost je text prokládán důležitými mezinárodními událostmi, které autor považoval za nutné ve svých vzpomínkách vyzdvihnout. A vzpomínky jsou to mnohdy velice zajímavé, neboť Jan Šerhant se nejprve v Kanadě přihlásil jako dobrovolník do RAF. Ve Velké Británii pak zpočátku létal jako stíhací pilot u 68. noční stíhací perutě, později jako pilot vojenských transportních letadel na dálkových letech do Afriky, na Střední východ a do Indie.

Z popisu se vedle jiného můžeme například dočíst o nahánění německého Messerschmittu Me 410, nebo o tom, jak se na válečném nebi přepravovali VIP cestující a jak takový let vlastně probíhal.

Originální vzpomínky Jana Šerhanta obsahovaly i autorovy kresby a ani o ty není čtenář nové publikace ochuzen, navíc je text proložen kopiemi několika stran autorových zápisníků letů, kde mnohdy figurují velice zajímavé údaje.

Vzpomínky končí počátkem roku 1946, kdy byl Jan Šerhant demobilizován. Další období, kdy se nakrátko stal pilotem Československých aerolinií, odkud byl vyhozen v roce 1950, a následně pracoval až do odchodu do důchodu na montáži jeřábů, zmiňuje v doslovu Milan Vacík, hlavní iniciátor vydání těchto jedinečných vzpomínek, publikovaných v původní podobě pouze s minimem jazykových úprav.

I když některé výrazy neodpovídají současným zvyklostem, zachovaná autenticita textu krásně dokumentuje dobu vzniku i osobnost slavného pilota.

Převážně ze sbírek Zdeňka Hurta, Petra Popeláře a zahraničních archivů se podařilo publikaci doplnit o pěknou šestnáctistránkovou fotopřílohu s mnohdy neznámými snímky.

V poslední části knihy nastiňuje několik bokorysů Petra Kolmanna část z pestré plejády typů letadel, se kterými Jan Šerhant létal.